Sökare

tisdag 2 december 2014

Tiggare, nej tack

Jag läser ofta på sociala medier om problemet med tiggarna som sitter på våra gator. Har även blivit inbjuden till en grupp som på Facebook som heter "stoppa tiggeriet".
Jag önskar verkligen, av hela mitt hjärta, att jag aldrig behövde se en tiggare igen! Att ingen av mina medmänniskor skulle behöva förnedra sig själva genom att sitta på marken och sträckta fram sin tiggarskål.
Att förbjuda tiggeriet, eller att gå med i grupper som hetsar är inte lösningen!
Om vi förbjudet tiggeriet, om vi stänger våra gränser så slipper vi se dem.
Men... det kommer inte lösa problemet.  Dessa människor kommer inte få det bättre,  VI slipper bara handskas med det.
Om jag blundar hårt så behöver jag inte se världens problem.
Jag önskar också att jag bodde i en värld där ingen behövde vara fattig.  Men så ser inte världen ut hur hårt du än blundar.

Inga kommentarer: