Sökare

fredag 12 december 2014

Julklappar! Ge efter DINA förutsättningar...

December är månaden då det ska inhandlas en massa presenter till dem man tycker om. Jag tycker att traditionen att ge julklappar är fin.
"Här får du något för att jag tycker om dig! Jag har noga valt ut detta för jag tror och hoppas att det ska göra dig glad"

Det jag kan känna lite obehag inför är när julklapparna blir ett tvång eller när man känner att den privata ekonomin inte klarar av dessa extra utgifter.

Vi har olika förutsättningar med ekonomi, fantasi och tid...
Jag tycker man ska ge efter de egna förutsättningarna;

Här kommer mina julklappstips!

Du som har överflöd av tid:
-Hemmagjorda presenter! Det behöver inte kosta dig något, pyssla med det du har hemma.
-Ett personligt julkort som du lägger i grannens brevlåda (så slipper du kosta på ett frimärke). Detta passar även dig som inte har tid. Köp ett stort packe med julkort, skriv några vänliga rader och dela ut.
-Hemmagjort godis, senap, glögg, inlagd sill.

Du som har fantasin:
-En överraskning som är skräddarsydd för mottagaren.
-Ett presentkort på en hemlagad middag, eller picknick i snön? I mellandagarna bjuder du med din vän på pulkarace och en termos kaffe. Roligt, billigt och annorlunda!

Du som har det bra ställt ekonomiskt:
-Det finns massor insamlingar speciellt runt jul. Om du värnar om hemlösa, djuren, fattiga barn, flyktingar, sjuka eller om naturen så finns det organisationer som tar emot donationer. Tips: denna vecka: Musikhjälpen!

Du som har bra blod:
-Bli blodgivare och rädda ett liv i jul.

Du som har fina läppar och snygga tänder:
-Bjud på ett leende till alla du möter

Du som har närhet till en kyrka:
-Bjud med dig din icke kyrkvana vän till midnattsmässa eller julotta (för den morgonpigga). Jag lovar att det är stämning som känns ända in i hjärtat i flera veckor efteråt.

Du som vill visa upp ditt hem:
-Bjud in till glöggkalas. Köp några flaskor glögg på din matvaruaffär eller be dina vänner ta med varsin flaska. Roligt och gott!

Du som har överflöd av empati:
-Dela med dig av din kärlek! En kram, ett vänligt ord, en vänlig gest. Julens budskap ÄR faktiskt kärlek. Så finns det någon bättre julklapp att ge, eller få?
-Om du får en inbjudan till julfirande hemma hos släkt eller vänner men känner att du inte har någonting att bidra med så tänk på att din blotta närvaro är julklappen! Du får inbjudan för att de vill fira jul med DIG och inte dina julklappar.





Du som tycker att julafton tycker är för kort:
-Julen började den 1a advent! Du har massor tid att fira jul med dina nära och kära...


GOD JUL till er mina bloggläsare











Inga kommentarer: